Obrir una franquícia segueix donant bons resultats a la majoria d’inversors, però compte, cal saber diferenciar el gra de la palla
El nombre de franquícies a Espanya s’ha disparat en els últims 10 anys, actualment ja frega els 80.000 establiments de franquícies a tot el país i és el model considerat més segur per aconseguir finançament. Un clar exemple és que només el 25% de franquícies tanquen el seu negoci després de 5 anys, davant del 80% de comerços independents. En tot cas, hauràs de tenir en compte que si muntes una franquícia, sense esforços mai hi ha beneficis.
Aquests esforços no només s’han de centrar en el moment que el teu negoci ja estigui en marxa, també has de tenir en compte que en la fase prèvia, molt abans de la signatura de contracte, has de realitzar un estudi de mercat exhaustiu per després no trobar-te amb cap imprevist .
Ara bé, ¿quins factors hauries de contemplar? Realment poden ser centenars i molt diferents en funció del tipus de franquícia que tens en ment. Segons la nostra experiència, t’explicarem aquells que són fonamentals per a prendre la decisió encertada abans d’invertir els estalvis en una franquícia.
Estudiar a fons la franquícia
Evita sempre obrir una franquícia d’un negoci que no aporti cap novetat al sector, menys encara si pretén introduir-se en un mercat el qual no domina. Existeixen certes franquícies que, quan veuen que han tocat sostre en el sector on operen, decideixen explorar altres models de negoci amb els diners i estalvis dels seus franquiciats, obrint franquícies sense solta ni volta i sense conèixer el nou mercat.
La regla bàsica que hauria de respectar qualsevol franquiciador, és que no es tracta de fer negoci mitjançant l’obertura de franquícies, sinó fent que aquestes reportin beneficis al franquiciat, així és l’única manera perquè l’ecosistema de les franquícies funcioni correctament.
Aquest tipus de franquícies solen ser aquelles que semblen sorgides de la nit al dia, però curiosament són venudes com la millor inversió de l’any. Qualsevol expert en borsa coneix la frase “que l’últim cèntim el guanyi un altre”, que fa referència a saber retirar-se a temps abans que les accions iniciïn la seva caiguda. En el cas de les franquícies, la frase podria ser “que el primer cèntim el guanyi un altre” i la aplicaríem a aquelles franquícies que no tenen un recorregut demostrable en el mercat on volen operar.
Per aquest motiu, evita el risc de ser el primer que confia en una franquícia sense referències verificades, per molt que et venguin la seva experiència en altres sectors. Investiga l’empresa a internet, demana tota la informació possible i intenta contactar amb algun franquiciat per conèixer la seva experiència. No hi ha res pitjor que obrir una franquícia i, al cap d’uns mesos, tenir la sensació que estàs treballant per a una altra persona, en comptes de tenir el teu propi negoci.
Tria una franquícia amb experiència
Com comentàvem abans, hi ha dos tipus de franquícies, les que el seu negoci consisteix a obrir franquícies, i les que ofereixen un concepte de negoci provat al llarg de molts anys d’experiència. En quin costat prefereixes estar tu? La resposta és òbvia i aquest ha de ser un factor clau per decantar-te per un franquiciador o un altre.
Desconfia d’aquelles franquícies que et diguin sí a tot, perquè una vegada obris el teu negoci, et donaràs compte d’errades que has comès en la fase prèvia. Un dels més comuns és no estudiar al detall la zona on obrir el teu negoci i adonar-te que en poc temps estàs envoltat de competència. Això és un factor que no ha de recaure només sobre la teva responsabilitat, el franquiciador ha d’aconsellar-te sobre els pros i contres de la zona que proposes i preparar amb la seva ajuda un estudi exhaustiu.
Algunes pistes que indiquen si una franquícia pot ser bona o no, són els anys d’experiència que porta en el negoci que ofereix, si ofereixen algun tipus de formació inicial i continuada, assessorament en tot moment, exclusivitat de zona, ajuda per adquirir el teu local o el valor de la marca.
Coneix més sobre el nostre model de franquícies
Franquícies DiR és la xarxa de franquícies de fitness número 1 de Catalunya i ja compta amb noves obertures a la resta d’Espanya. La seva trajectòria de 40 anys en el sector del fitness avala la seva experiència, a més de 30 gimnasos i estudis de ioga propis.
El departament de franquícies DiR ofereix ajuda en tots els passos perquè el teu negoci assoleixi l’èxit com més aviat millor. Consulta amb tot detall els diferents models: gimnasos boutique BDiR, estudis de ioga YogaOne o estudis de fitboxing i entrenament HIIT Jambox.
Què en penses?